Eerste paar weken als au-pair

25 februari 2015 - Bondi Junction, Australië

Op 28 januari ben ik verhuisd naar Bondi junction in New South Wales om bij mijn hostfamily in te trekken. De dag ervoor een leuke Australia Day gehad, de planning was om de stad in te gaan en een paar kroegen te bezoeken. Gezien we het zo gezellig hadden in het hostel en de tijd voorbij vloog, zijn we maar in het hostel gebleven.

De volgende dag opgehaald door de nanny van de familie Stafford. Ja, deze familie heeft een nanny én een au-pair.. De eerste paar weken waren vooral gericht op de samenwerking tussen de vorige au-pair en ik, ik zou haar rol namelijk over moeten nemen. Zo zullen mijn dagen (woensdag, donderdag en vrijdag) eruit gaan zien;

- om 6:45 doe ik de was, maak ik fruitshakes en zorg ik dat de kids klaar zijn voor school om ze vervolgens weg te brengen

- om 09:30 zijn de kids op school en ben ik voor de rest van de ochtend/middag vrij om bijvoorbeeld naar het strand te gaan, een duik te nemen in het zwembad in de tuin of te gaan sporten

- om 14:30 vertrek ik om de kids op te halen van school. Bij thuiskomst maak ik wat "afternoon tea" en doen we spelletjes etc. voor de rest van de middag.

- rond 17:00 begin ik met het voorbereiden van het avondeten, terwijl de kids hun dagelijkse klusjes moeten doen.

- om 18:00 komt Craig, de vader, thuis en gaan we met z'n allen eten.

- om 19:00 gaat Lily(6jr) naar bed, vervolgens gaat Olly (8jr) om 20:00 naar bed en William (10jr) gaat om 20:30 naar bed.

Om 20:00 eindigt mijn werkdag en kan ik mijn avond zelf invullen. Op zaterdag werk ik van 07:00 tot 20:00/21:00 en zondag, maandag en dinsdagochtend ben ik vrij (dan werkt de nanny).

Ik moet erg wennen aan het idee dat de kinderen nu naar mij moeten luisteren en dat ik ervoor moet zorgen dat ze optijd op school zijn en hun klusjes hebben gedaan. Ook zorg ik voor de boodschappen, de was, alles omtrent de gezondheid van de kinderen en ik regel de playdates; ik moet met andere ouders overleggen over een datum/tijd (best wel triest). Craig (is trouwens financieel analist bij een van Australië's grootste banken) hamert erg op kleine details als ik aan het werk ben. In het begin vond ik dat erg irritant, aangezien ik graag alles op mijn eigen manier doe, maar ik zie nu ook wel in dat hij zo is aangezien hij nog niet zo lang een alleenstaande ouder is en alles graag gestructureerd wil zien. Ik heb ontzettend geluk gehad met de family Stafford; ik heb erg veel vrije tijd, Craig heeft er geen problemen mee als ik een avond ga stappen of bij een vriendin blijf slapen en ik merk dat ik steeds meer onderdeel van het gezin begin te worden. De kinderen zijn ontzettend lief, erg sportief en ik ben soms verbaasd over hoe goed ze kunnen liegen haha. Ik heb het er weleens over met Olly en Lily hoe ze tegen au pairs aankijken, aangezien ze ongeveer 8 au pairs gehad hebben. Dan zeggen ze dat de au pair er is om orde te houden en voornamelijk streng te zijn en dat vind ik wel erg jammer. Het is natuurlijk belangrijk dat ze je respecteren, maar ik ben er ook om plezier te maken en een band met ze te krijgen en ze niet alleen te disciplineren dus daar gaan we samen aan werken.. Daarnaast verdien ik meer dan de gemiddelde au pair en ik ben met een kwartier in de stad (bijv. voor als ik me verveel), dus ik mag zeker niet klagen

Ik woon nu bijna 3 weken bij dit gezin en ik weet steeds meer mijn eigen draai te vinden. In het begin wist ik mijn vrije dagen niet goed in te vullen, maar ik heb nu goede vriendinnen die ook au-pair zijn in Bondi Junction. We gaan samen naar het strand, lunchen of lekker aan het zwembad liggen. 2 weken geleden hebben we ons eerste stapavondje gehad in de stad. Een club genaamd Ivy; 4 verdiepingen, verschillende stijlen muziek en een poolarea op het dak! Wat een geweldige feestjes hebben we hier gehad. Drankjes zijn er wel ontzettend duur (bier is trouwens duurder dan wijn). Daarom gaan we altijd voor de goon (vertaling: zooi), een goedkope soort wijn, daarvoor betaal je 10 dollar voor 5 liter. Dikke prima!

Ook hebben we een paar feestjes op een boot mogen zien; Milk beach is een soort party strand waar mensen met hun boten komen om te feesten. Lekker een paar biertjes drinken met lekkere muziek en leuke mensen en natuurlijk lekker bruin bakken.

Ook ben ik lid geworden van een van de beste sportscholen in Australië: Fitness First. Zalen gevuld met de beste apparatuur en verschillende ruimtes voor crossfit trainingen etc. Ik doe eens per week mee aan een van de groepslessen (HIIT, Freestyle Group training, Yoga en Pilates). Erg intensief, maar ontzettend leuk om te doen. Hardcore freestyle training bijvoorbeeld --> zegt genoeg dacht ik zo. Ik met mijn blije kop: even een half uurtje lekker actief doen. Nou .. KRUIPEND kwam ik de zaal uit kan ik je vertellen. Maar lekker hoor, het idee dat ik 6 maand de tijd heb om lekker fit te worden. Maar voor 33 dollar per week mag dat ook wel, pfoeh..

Goed, ik heb het dus ontzettend naar m'n zin! Sorry lieve familie en vriendinnetjes, ik weet dat ik niet genoeg foto's en verhalen plaats, maar daar ga ik aan werken!  Zolang jullie maar weten dat alles goed gaat hier in PARADISE :)

Looove,

Tanja

1. Ria & Theo:
    25 februari 2015
    Goedemorgen (hier) Tanja,

Klinkt heel erg leuk, fijn dat je het naar je zin hebt.
    Maar het zal zeker wennen zijn van een vrij leven hier nu de zorg te dragen voor 3 kids.
    Inderdaad sneu voor de kinderen dat zij hun moeder moeten missen.(ze hebben nu wel de allerliefste au pair)
    Laat de vader niet denken dat je over twee paar handen beschikt, delegeren kun je ook zelf! ha, ha.
    Fijn ook dat je genoeg tijd hebt om leuke dingen voor jezelf te doen, ziet er leuk uit!
    Het is in ieder geval een waardevolle toevoeging aan je leven,
    leuk en leerzaam.
    Wij wensen je een fijne tijd down under!
    en blijven je travel blog zeker volgen!

xx liefs Ria & Theo
  2. Rudy en thea:
    25 februari 2015
    hallo lieve Tannie super leuk jouw verslag over de dagelijkse gang van zaken daar en jou vrije tijd die je hebt en goed benut lekker genieten met andere au pairs heel belangrijk voor jou om zo veel mensen te ontmoeten. we zijn supertrots op jouw lieverd je komt er wel . natuurlijk ook dat je een fantastisch gezin hebt om voor te zorgen dat kun je namelijk erg goed met name ook met kinderen omgaan. spreken je snel groetjes pap mam chantal en laura
  3. Herman en Marga:
    26 februari 2015
    HOI Tanja,
    Wat een mooi geschreven verhaal. Duidelijk en onderhoudend. Het geeft een goed beeld hoe en wat jij allemaal meemaakt.
    Wij wensen jou heel veel plezier met alles wat je nog gaat meemaken. Geniet van de zomer. Liefs van ons 2-tjes. Trouwens een leuk gezin op de foto's (nou die pa mag er ook wel zijn ha ha ha).